Hammeren
M. Davidsen strandet ved Hammeren i 1901
Fotograf Soltau Sivertsen
Otto Bendixen har sendt følgende oplysninger vedr. forliset:
Dansk Søulykkes Statistik 1901 oplyser følgende på side 8
M. Davidsen. Skruedamper. E. H. Hansen. Hasle. 209. M. Sonne. Passagerer og Styk- gods. Nexø—Kjøbenhavn. Hammer-Odde. 24/5 1901. NØ.1ig. Frisk Brise. Taage. Grundstødning. Kl. 21/4 EM. afgik M. D. fra Nexø og efter pr. Baad at have haft Forbindelse med Gudhjem (ca. 1 Kml.’s Afstd. e. G.), styredes NV.1/2 N. Efter 43 Min. Forløb ændredes Kursen til NV. for at komme nærmere til og muligvis derved høre Taagevejrs-Signalerne fra. Hammer-Odde, i hvis Nærhed M. D. ifølge Bestikket skulde være, og da Taagen tætnede til, sattes Maskinen paa «Langsom Frem». Omtr. 8 Min. senere saas Land forude; Maskinen kastedes «Fuld Kraft Bak», og Roret lagdes B. B. Da M. D. havde drejet 2—3 Streger St. B. over, var Agterskibet saa tæt ved Klipperne, at yderligere Bakning ikke kunde foretages, hvorfor Maskinen sattes paa «Fuld Kraft Frem» samtidig med at Roret skiftedes, men strax efter huggede M. D. i Grunden, blev læk, mistede Skruen og drev i Land. Passagerer og Besætning bjærgedes i Land med Skibets egne Baade. Ved Hjælp af « Svitzers B. E.» bragtes M.D. d. 2/6 flot og blev derefter bugseret til Helsingør for Reparation. Anm. Aarsagen til Grundstødning maa ifølge de afgivne Vidneforklaringer formentlig tilskrives den Omstændighed, at Taagesignalerne fra Hammer-Odde ikke hørtes. Grunden hertil maa formentlig være, at M. D. var saa tæt under Landet, at Lyden borttoges af det høje Land over Strandingsstedet.