Havet ud for Nørresand
Vorwarts stranding
Havet ud for Nørresand
Vorwarts stranding
Havet ud for Nørresand
Sejlbåde på vej ind i Nørresand Havn
Viktoria og andre skibe på havet ud for Gudhjem
SE 92 på vej ind i Gudhjem Havn
Skolmas besætning fotograferet på Pension Bølshavn
Besætningen blev indkvarteret på Pension Bølshavn efter forliset.
Fotoet stemplet Pension Bølshavn, G. Holm
Bølshavn
Skolmas forlis 1929
Stemplet Pension Bølshavn G. Holm
Skibe ud for Gudhjem
Ukendt havn
Havet ud for Gudhjem fotograferet fra Åsen
Det Østbornholmske Dampskibssselskabs damper ” Nordbornholm” sejler forbi Gudhjem
Skibe på havet ud for Gudhjem
Hammeren
M. Davidsen strandet ved Hammeren i 1901
Fotograf Soltau Sivertsen
Otto Bendixen har sendt følgende oplysninger vedr. forliset:
Dansk Søulykkes Statistik 1901 oplyser følgende på side 8
M. Davidsen. Skruedamper. E. H. Hansen. Hasle. 209. M. Sonne. Passagerer og Styk- gods. Nexø—Kjøbenhavn. Hammer-Odde. 24/5 1901. NØ.1ig. Frisk Brise. Taage. Grundstødning. Kl. 21/4 EM. afgik M. D. fra Nexø og efter pr. Baad at have haft Forbindelse med Gudhjem (ca. 1 Kml.’s Afstd. e. G.), styredes NV.1/2 N. Efter 43 Min. Forløb ændredes Kursen til NV. for at komme nærmere til og muligvis derved høre Taagevejrs-Signalerne fra. Hammer-Odde, i hvis Nærhed M. D. ifølge Bestikket skulde være, og da Taagen tætnede til, sattes Maskinen paa «Langsom Frem». Omtr. 8 Min. senere saas Land forude; Maskinen kastedes «Fuld Kraft Bak», og Roret lagdes B. B. Da M. D. havde drejet 2—3 Streger St. B. over, var Agterskibet saa tæt ved Klipperne, at yderligere Bakning ikke kunde foretages, hvorfor Maskinen sattes paa «Fuld Kraft Frem» samtidig med at Roret skiftedes, men strax efter huggede M. D. i Grunden, blev læk, mistede Skruen og drev i Land. Passagerer og Besætning bjærgedes i Land med Skibets egne Baade. Ved Hjælp af « Svitzers B. E.» bragtes M.D. d. 2/6 flot og blev derefter bugseret til Helsingør for Reparation. Anm. Aarsagen til Grundstødning maa ifølge de afgivne Vidneforklaringer formentlig tilskrives den Omstændighed, at Taagesignalerne fra Hammer-Odde ikke hørtes. Grunden hertil maa formentlig være, at M. D. var saa tæt under Landet, at Lyden borttoges af det høje Land over Strandingsstedet.
Fiskerbåden SE 469 ud for Gudhjem Havn
Det Østbornholmske Damskibsselskabs skib ” Hammershus”
På vej ind i Gudhjem Havn
Gudhjem Havn
Havnefoged og Lods Hans Lind på vej ud til damper med SE 227
Hans Lind lodsede skibene ind i Gudhjem Havn
Gudhjem Havn
Bo Gram skriver : “Jeg er næsten helt sikker på, at billedet viser stævnen på enten Nord-eller Østbornholm som anløb Gudhjem fra København. Stævnen støder mod den kant på kajen som skibet brugte til at svaje med når den skulle lægge til og fra kajen. De havde jo ikke bovpropeller den gang. Vi som drenge yndede at læne os op af stævnen indtil den slap kajen.
Forlis
Redningsfolkene i aktion – bemærk rebet med stole fastgjort til skibet.